Retail & FMCG
Retail markedet er i en enorm transformation
Igennem de seneste år har retail industrien gennemgået en markant transformation, drevet af teknologisk fremdrift, ændringer i forbrugeradfærd og globalisering. I dag er retail industrien mere end bare fysiske butikker, men også en digital aktør, som gør brug af digitale kanaler i form af sociale medier og hjemmesider. Virksomheder skal derfor være opmærksomme på den mere komplette kunderejse i forhold til både at skabe en fysisk og online tilstedeværelse.
E-commerce er blevet en integreret og uundværlig del af virksomheder i dag. Det stigende antal af digitale forbrugere skaber en øget konkurrence og behov for innovative digitale strategier for at tiltrække og fastholde kunder. Derudover er forbrugerne blevet mere bevidste om miljømæssige og sociale handlinger, hvilket afspejles i deres købsvaner.
Vi oplever derfor, at den klassiske retail profil har ændret sig. Der er langt større fokus på områder som agil logistik, social ansvarlighed/CSR, endeløse hyldemeter på nettet og ikke mindst ageren på forskellige kanaler.
Vi kan tilbyde vores kunder rådgivning og sparring på de digitale transformationer, som virksomhederne oplever. Vi har bl.a. hjulpet vores kunder med følgende udfordringer:
- Hvordan imødekommer vi de mange digitale muligheder?
- Hvordan får vi fortalt den gode employer branding historie?
- Hvordan får vi vendt økonomiafdelingen fra at være en klassisk regnskabsfunktion til at agere proaktivt og levere business controlling og herigennem at understøtte hele forretningen og processerne?
- Hvordan gør vi det attraktivt at arbejde i butik? – og herunder at få synliggjort karrierevejen
FMCG – krav til fremtidens ledere og specialister
Kendetegnet ved FMCG-industrien er den hurtige omsætning af varer. Produkterne i denne industri har ofte en kort levetid og forbruges hurtigt af forbrugerne som en del af deres daglige rutine. Der er stor konkurrence om kundernes opmærksomhed og loyalitet blandt virksomhederne i denne branche, hvilket driver en konstant strøm af innovation og markedsføringsstrategier for at differentiere sig fra konkurrenterne.
FMCG har også mærket til den digitale transformation igennem de seneste år på grund af den voksende brug af e-handel og digitale kanaler. Med sociale medier ved vi, at forbrugernes præferencer hurtigt ændrer sig, hvilket skaber et behov for konstant innovation og tilpasning. Virksomhederne inden for FMCG fokuserer på at tilpasse deres produktudbud og markedsføringsstrategier for at imødekomme disse ændrede kundebehov, hvilket stiller et nyt krav til fremtidens ledere og specialister inden for FMCG. De skal kunne være med til at skabe indsigt i og forstå forbrugeradfærd. Indsamling og analyse af markedsdata skal danne grundlag for innovation og udvikling af nye produkter og strategier, der eksekveres i samarbejde mellem marketing og salg. Det er et krav, at man skal forstå afsætningskanalernes udfordringer, og man skal kunne dokumentere business cases, der skaber værdi for alle led i værdikæden.
Som rekrutteringsbureau har vi i flere år været med til at rekruttere tunge ledere og specialister til segmentet, og vi har indsigt i og forståelse for de udfordringer branchens stakeholders står overfor. Vi har endvidere et godt netværk iblandt de bedste kandidater. Vores rekrutteringsmetoder og -værktøjer er tilrettet branchens kandidattyper, både i relation til ‘short time to fill’ og kvalitet. Ligesom vi kan bidrage med rådgivning omkring organisering af kompetencer og ledelse før eller efter en rekruttering.
Skal vores team af konsulenter og researchere hjælpe din virksomhed med at udforske de mange digitale muligheder i Retail og FMCG-industrien? Kontakt os i dag til en uforpligtende samtale og få en skræddersyet rådgivning og sparring, så vi sammen kan forme din virksomheds fremtid med de rette talenter.