Gode råd til medarbejder og arbejdsgiver i opsigelsessituationen
21. maj, 2018
4 gode råd til arbejdsgiveren
Er du i tvivl om, hvordan du skal gribe opsigelsen an:
- Vær sikker på, at lovgivning og eventuel overenskomst er overholdt – alt andet er uprofessionelt og kan blive meget dyrt.
- Involver dig ikke følelsesmæssigt. En udtalelse som “Denne samtale er heller ikke nem for mig” er et absolut no-go!
- Vær forberedt på samtalen – hold dig til det overordnede, fordyb dig ikke i detaljer, men giv alligevel plads til medarbejderens spørgsmål i forhold til situationen.
- Husk at kommunikér beslutningen ud til øvrige medarbejdere og evt. kunder.
4 gode råd til dig der er opsagt
Hvordan kommer man videre fra en opsigelse:
- Når du underskriver opsigelsen, skriver du under på modtagelse – ikke enighed i opsigelsens indhold.
- Accepter at du reagerer følelsesmæssigt på opsigelsen – det er grundlæggende et sundhedstegn.
- Bearbejd din LinkedIn-profil og CV inden du begynder at sende det ud i dit netværk eller som ansøgning på et konkret job.
- Benyt muligheden til at tænke over, om du beskæftiger dig med det rigtige – det er nu du har muligheden for at sadle om.
Vi har netop udgivet et nyhedsbrev der har fokus på outplacement. Har du lyst til at modtage nyhedsbrevet, som udkommer 6-8 gange årligt, kan du skrive dig op til det her. Her vil vi dele vores viden og indsigt omkring rekruttering, fastholdelse, udvikling og opsigelse af medarbejdere og du kan holde dig opdateret med nyheder fra branchen og fra Unique Human Capital.
Du kan også læse mere om vores skræddersyet outplacementforløb her.
