Følg os på
360 graders test sikrer dig den bedste topleder

 

Hos headhuntere siges det, at man hyrer på kompetencer og fyrer på adfærd. Selvom det er en sandhed med modifikationer, gælder det ofte – især for topledere.  Evnen til at kunne skabe resultater gennem andre mennesker hænger nemlig oftere mere sammen med personlighed og værdier end med teknik. Derfor skal topledere testes lige så grundigt på personlighed som på andre parametre.

Hos Unique Human Capital har man igennem i mange år hjulpet både danske og internationale virksomheder med at headhunte, udvælge og teste toplederkandidater. Fælles for dem alle er, at toplederposten kræver et helt specifikt sæt af både faglige og personlige kompetencer, der skal være skræddersyet til lige netop den virksomhed hvor posten skal besættes.

”Den administrerende direktør er hjertet i virksomheden. Det er ham eller hende, der skal træffe en masse gode beslutninger på virksomhedens vegne. Så tilgangen til virksomhedens værdier og kultur skal være helt rigtig. Samtidig skal direktøren have samarbejdskompetencer, knivskarpe lederevner og dyb forretningsforståelse. Der skal så at sige kunne rapporteres ned til 2. decimal. Endelig skal der også være et godt samspil med bestyrelse og ejere. Den slags stillinger kræver to særdeles veludviklede hjernehalvdele, og de kandidater hænger ikke på træerne, ” fortæller Jørn Andersen, administrerende direktør i Unique Human Capital, og forsætter:

”Inden vi præsenterer de endelige kandidater til en stilling for vores kunder, sørger vi løbende for at teste alle kandidater 360 grader dvs. både på kompetencer og adfærd. Personlighedstesten går blandt andet ud på at få et overblik over et spektrum af personlighedstræk, herunder performance, relationer, arbejdsstil selvevaluering og selvindsigt. På testen kan vi se hvordan kandidaten på papiret vil agere i jobbet, men enhver test er altid bare et udgangspunkt for en dybere samtale hvor vi kan se om kandidaten reelt er den som jobbet står og kalder på. Det er vigtigt at have den fornødne is i maven og gå grundigt til værks. Nogle gange giver det mening ligeledes at teste bestyrelsen for at få et teambillede. Den omhu giver alle ro i maven og klarhed i forhold til udvælgelsen af den rigtige topleder,” siger Jørn Andersen.

At den gode kemi og enslydende værdisæt slet ikke kan overvurderes, er den seneste sag om Royal Unibrew et tydeligt bevis på. Her afsatte bryggeriet direktøren efter blot fem måneder på posten. Ikke på grund af manglende resultater, men på grund af en ledelsesstil, der var uforenelig med værdierne i den virksomhed, han ledede. Det kostede, ifølge de danske medier, 20 millioner danske kroner i gyldent håndtryk alene, at sige farvel til toplederen. Men omkostninger som uro i organisationen, blandt kunder og medarbejdere kan på den lange bane vise sig at være blive endnu højere.

3 gode råd til den gode topleder-rekruttering:

  1. Få et eksternt perspektiv på, hvilken type leder din virksomhed reelt har brug for. Man kan nemt stirre sig blind på specifikke kompetencer. En ekstern partner kan hjælpe med at stille et større perspektiv til rådighed.
  2. Gør dig klart, hvad det er, der gør din virksomhed attraktiv. Det er ikke kun vigtig at vide, hvad virksomheden gerne vil have, men også hvad der tiltrækker kandidater ved din virksomhed?
  3. Husk på, at den bedste kandidat ikke nødvendigvis findes i dit eksisterende netværk. Et seriøst headhunter-firma kan introducere din virksomhed til et langt bredere kandidatfelt.

En vellykket topleder-rekruttering handler altså om mere end at bede et rekrutteringsfirma om at fremskaffe en liste over de bedst egnede kandidater. Det er lige så vigtigt teste rette kandidater systematisk og professionelt igennem hele processen. På den få måde får man skabt et helt billede af det menneske, der skal stå i spidsen for virksomhedens fremtid.

Kontakt

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog om samarbejde. Find kontaktpersoner her: Kontakt

Du kan også kontakte os på mail@uhc.dk
eller +45 7020 6700.

Unique Human Capital A/S
/ /
cvr: 31502705
Jægersborg Alle 4
2920 Charlottenlund
Skelagervej 375E
9000 Aalborg
Christiansgade 30
8000 Aarhus C
Vi er over 200 mennesker, der arbejder med viden, kreativitet og teknologi
Strategisk rådgivning Marketing & Reklame UX & Digital udvikling PR & kommunikation Rekruttering af ledere og specialister Event design

Privacy Statement Forretningsetik Cookie Politik